ХАЏИ-МАКСИМ ЈОВАНОВИЋ-ПЕТРОВИЋ : ПОРОДИЧНО ОРИЈЕНТАЛНО НАСЛЕЂЕ СЛИКАРКЕ НАДЕЖДЕ ПЕТРОВИЋ

Када је као дете слушала породичне приче, Надежда Петровић је знала да њен деда није био обичан човек.

 

Хаџи-Максим Јовановић-Петровић, сиромашни дечак из Јадра, који је чувао овце крај манастира Троноше, постао је трговац, ходочасник и темељ једне београдске породице — а уједно и симбол успона новог српског грађанства.

 

Породично порекло и вредности које се у њему негују често остављају дубок траг на појединцу. У случају Надежде Петровић, тај траг почиње од њеног деде, Хаџи-Максима, чије је ходочашће на Исток породицу трајно обележило.

 


Од чобанина до трговца

 

Деда Надежде Петровић по очевој линији био је Максим Јовановић (1814–1884), рођен у селу Недељице у Јадру. Старије порекло породице није познато. Максим је рано остао без родитеља, да би га око 1824. примили у оближњи манастир Троношу, где је уз чување оваца успео да научи да чита и пише. Један калуђер га 1834. одводи у Београд, где је као бистар момак могао да пронађе посао. Имао је срећу да га у службу прими богати трговац Јован Петровић, који није имао деце. С временом, Максим је стекао велико поверење свог послодавца, који га је и посинио. Долазак у Београд представљао је за Максима прелазак из традиционалног у модерније друштво, које је живело у ритму бржих промена и ширих културних утицаја.

 

Максим Јовановић је 1846. у београдској Саборној цркви склопио брак с Мартом (1816–1888), удовицом београдског трговца  Јована Делина. Кум на венчању Марте и Максима био је београдски мумџија Станко Накић, а ово кумство одржало се и у наредним деценијама.

 

После рођења првог детета Максим Јовановић узима презиме свог поочима и после 1847. у документима се појављује под именом Хаџи-Максим Петровић.

 

Пут у Јерусалим

 

 Због природе посла, Јован Петровић је са посинком Максимом Јовановићем често путовао. Одласци изван Србије нису увек били условљени само трговином већ и религиозним разлозима. Тако су 1845. заједно отишли на хаџилук у Јерусалим.

 

Одлазак на поклоњење светим местима представљао је важан лични чин активне побожности, који је значајно утицао на идентитет појединца, што је често обележавано и променом презимена. Путовања су била изузетно захтевна и скупа, тако да су српски поклоници у Свету земљу током XIX века углавном били имућни људи.

 

Ходочасници су током својих путовања сусретали људе из различитих култура, чиме је хаџилук, осим верске, добијао и значајну културну димензију. Путовања су била својеврсно искушење, не само због опасности на путу већ и због ризика од болести. Није било необично да поједини поклоници и премину током ходочашћа. Међутим, хаџилук је  био важан статусни симбол за трговце, што је био снажан мотив за путовања упркос опасностима.

 

Хаџилук, међутим, није био само чин побожности, већ и прилика за трговину и доношење многих луксузних предмета са Оријента у Европу – од антиквитета и уметнина до скупоцених тканина, стакла и икона. Није искључено да је и сам Хаџи-Максим Петровић, као искусан трговац, користио своја путовања у Свету земљу да донесе и препрода неке од тих предмета у Београду. Трговина предметима „из Свете земље“ имала је не само материјалну, већ и симболичну вредност: сваки артефакт са Истока носио је ауру побожности и егзотике, која је пленила пажњу београдског грађанства у настајању. Тако су се у дому Петровића сусретали вера и трговина, култ и луксуз — управо она мешавина духовности и естетике која ће, на другачији начин, обележити и уметнички свет Надежде Петровић.

 

Трговци су били један од најдинамичнијих друштвених слојева у Кнежевини Србији. Због природе посла стално су путовали и доносили нове идеје, сазнања, вредности, обичаје и навике. Богатство које су стварали омогућавало им је да се осећају слободно и уздигну изнад средине у којој су живели. Социјални слој у коме је живела Надежда Петровић, младо српско грађанство, био је динамичан, имућан и поносан на место у друштву које су изборили својим способностима, што је на много начина утицало и на њен идентитет.

 

Иако нису живели у једном домаћинству, Јован Петровић и његов посинак Хаџи-Максим и даље су заједно радили и путовали. Тако су 1854. поново кренули у Свету земљу, али на овом путовању трговац Јован Петровић је преминуо. Тело никада није пренето у Србију, а Хаџи-Максим је још најмање два пута одлазио у Јерусалим.

 

Кућа са душом Истока

 

После смрти поочима, Хаџи-Максим је наследио његово имање, кућу и кафану, коју је назвао „Код Хаџи-Максима”, на месту где се данас у Београду укрштају улице Џорџа Вашингтона и Двадесет седмог марта. Када су улице у Београду добиле имена, главна саобраћајница у Палилули, у којој се налази кућа породице Петровић, добила је назив Ратарска улица, и тај назив носиће до 1930. године, када је названа по краљици Марији, да би 1946. била преименована у Улицу 27. марта.

 

Приземна кућа Хаџи-Максимова, с десет пространих светлих соба, била је окречена у жуто и покривена црвеном ћерамидом. Зграда је била окружена зеленилом и баштом са пуно ружа и воћака, посебно трешања. Петровићи су поседовали и њиву, поред које је протицао Булбулдерски поток око кога су расле тополе и врбе, а до Ташмајдана простирали су се виногради с „чокотима плавог грожђа”.

 

Половином XIX века овај простор био је сеоска периферија Београда, на којој су се настањивали досељеници из целе Србије и осталих крајева насељених Србима, земљорадници и рабаџије. Било је то и излетиште за Србе и Турке из београдске вароши.

 

Посета Јерусалиму и Леванту утицала је и на стил живота породице Петровић, укључујући и уређење приватног простора. Хаџи-Максим је из Свете земље, у коју је путовао најмање четири пута, донео много икона, богато ткане ћилиме, софе прекривене свилом, пуно „богате стакларије”, разне оријенталне предмете. Највећа просторија у кући („сала”) била је украшена „арапским дуборезом”. Због многобројних икона и уметнички обликованог намештаја, комшије Петровића говориле су да је њихова кућа у Београду украшена као црква.

 

Корени Надеждине културе

 

Отац и мајка Надежде Петровић преселиће се у ову кућу 1884. године, после изненадне смрти Хаџи-Максима Петровића, кога је несрећним случајем у подруму пригњечило буре. Наиме, поред кафеџијског посла, Хаџи-Максим био је и трговац вином.

 

Кућа у коју је дошла Надежда Петровић имала богат садржај. Осим великог броја икона и оријенталних предмета (ћилима, свиле, софа) које је Хаџи-Максим донео са хаџилука, кућа је имала и савремена уметничка дела. Доминирали су портрети Хаџи-Максима са фесом на глави и његове жене Марте у либадима (рад Димитрија Посниковића). Касније су ту били и Надеждине слике, вајарски радови Мештровића, браће Росандић и других уметника, богата библиотека, збирка докумената и најразличитијих предмета. Били су ту клавир и други музички инструменти, јер су Митина и Милевина деца била талентована на много начина. Све је нестало у немачком бомбардовању Београда 1941. године.

 

У кући коју је изградио њен деда, окружена иконама, свиленим софама и портретима предака, Надежда је одрастала у простору где су се Исток и Запад додиривали. Тај свет боја, симбола и прича био је њен први музеј, њена прва уметничка школа. Из тог дома потекла је сликарка која ће осветлити лице модерне Србије.

 

 

📖 НАДЕЖДА ПЕТРОВИЋ – ЖИВОТ И УМЕТНОСТ У СЛУЖБИ НАЦИЈЕ
Милош Тимотијевић
Службени гласник, Београд (2025), 276 стр.
ISBN 978-86-519-3185-0

Коментари