VIZUELNA POLITIKA PLENUMA: TELO ŽENE KAO SIMBOL SRBIJE I EU : značenja fotografije sa protesta ispred Ministarstva kulture Srbije (2025)
Telo kao politička metafora
Ova fotografija funkcioniše kao vizuelni iskaz sa
višeslojnom porukom. Žene u protestima nisu retkost, ali ovde njihovo telo
postaje metafora – ne samo individualne slobode, već i državne suverenosti,
ekonomskih odnosa i društvenih kontradikcija. Da li je telo Srbije pokriveno
zastavom EU u znak privrženosti, ili je reč o prisilnoj potčinjenosti?
Postoji i uobičajena metafora Balkana kao „žene Evrope”,
koja oscilira između egzotičnog i potlačenog statusa. Takav prikaz posebno je
prisutan u zapadnim diskursima koji ovu regiju vide kao prostor između „civilizovane”
Evrope i „divljeg” Istoka. U tom kontekstu, plakat se može čitati kao poruka da
Srbija u procesu evropskih integracija nije ravnopravni akter, već objekat u
koji prodiru ekonomske i političke moćnije države. Ili, možda, treba još
ozbiljnije gledati na ovu scenu.
Između emancipacije i eksploatacije
Drugi sloj značenja može biti ekonomske prirode. Srbija je u
proteklim decenijama prolazila kroz talase privatizacija, liberalizacija i
stranih investicija koje su oblikovale ekonomsku sudbinu države. Ovaj plakat
može se doživeti i kao oštra kritika neoliberalnih politika, gde je zemlja „prodata”
kao jeftina radna snaga stranim kompanijama. Kao depilirana, okupana i podatna žena
koja leži i čeka evropskog partnera. Dakle, plakat ne simbolizuje emancipaciju,
već ekonomsko potčinjavanje. U tom smislu pitanje nije da li Srbija ulazi u EU,
već po kojoj ceni.
Telo kao simbol, identitet kao praznina
Prikaz tela bez lica dodatno pojačava simboliku objekta, a
ne subjekta. Devojka na plakatu zapravo nije prepoznatljiva individua, jer nema
lika, već vizuelni konstrukt koji služi određenoj poruci. Njene genitalije,
prekrivene zastavom EU, postaju centralni motiv, dok je njeno lice, mesto
identiteta, emocija i glasa, potpuno izostavljeno. Time se sugeriše da se
subjektivnost gubi pred dominantnim političkim i ekonomskim simbolima, dok telo
ostaje jedino polje sa kojim ulazimo u pregovore sa centrima moći. Odsustvo
glave može se tumačiti i kao znak dehumanizacije, gde se individualna volja
poništava u korist vizuelne poruke koja izaziva ili šokira, ali ne dozvoljava
osobi sa slike da se izrazi izvan nametnutih okvira interpretacije.
Erotska simbolika i moć
Erotska simbolika i moć nisu prisutni samo na vizuelnom
nivou, već i u širem diskurzivnom okviru u kojem se odvijaju odnosi između
centara moći i periferije. Prikaz ženskog tela na plakatu može evocirati
predstavu o nacijama koje se doživljavaju kao „zavodljive“, ali istovremeno
ranjive i dostupne spoljnim uticajima. Ovakva ikonografija može ukazivati na
način na koji se kulturni i politički identiteti konstrušu kroz prizmu
zavisnosti i podređenosti, gde je manja država neprestano u položaju onoga ko
treba da udovolji, prilagodi se ili pretrpi posledice odbijanja. Time se otvara
pitanje: da li je seksualizacija ovde subverzivni čin razotkrivanja ovih odnosa
moći ili nehotice reprodukuje iste mehanizme potčinjavanja koje kritikuje?
Umetnička provokacija kao proevropska poruka
Plakat se zaista može tumačiti kao kritika potčinjenosti
Srbije evropskim političkim i ekonomskim silama, ali i na sasvim suprotan
način. Kao afirmacija evropskih vrednosti, uključujući emancipaciju, slobodu
izražavanja i ravnopravnost žena koje suvereno rukovode svojim telom. Upravo
takvo mlado žensko telo, prekriveno simbolima Evropske unije, ne mora nužno
predstavljati prisilu, već sasvim suprotno. Ono može biti znak radosnog prihvatanja
najviših ideala koje EU promoviše – od borbe za rodnu ravnopravnost do
kulturnog pluralizma i individualnih sloboda. Uključujući i seksualnost. U tom
smislu, umetnička provokacija ne negira evropski identitet Srbije, već upravo
suprotno – sugeriše da je Srbiji mesto u zajednici država koje ističu I vrednuju
otvorenost i slobodu izraza. U Evropi koja je, kroz istoriju avangardne
umetnosti i feminističkih pokreta, upravo bila prostor gde se kroz provokaciju
otvarao prostor za dijalog i društvene promene. Na taj način, ova fotografija
može biti pročitana i kao čin osvajanja evropskog identiteta, a ne njegovog
odbacivanja.
Feministička kritika i vizuelni jezik protesta
Možda je ključno pitanje ovog plakata kako prikaz ženskog
tela funkcioniše u javnom prostoru. Konzervativni krugovi mogu ga videti kao
provokaciju i običnu vulgarnost, dok feministkinje mogu diskutovati da li on
osnažuje ili objektivizuje žene. Ovakav umetnički gest može se doživeti kao deo
uobičajenog niza feminističkih performansa koji se oslanjaju na provokaciju
kako bi ukazali na dvostruke standarde društva.
Kultura protesta, naročito u savremenoj Evropi, koristi jake
vizuelne poruke koje mogu da pređu granice jezika. Pri tome treba voditi računa
da plakat nije samo deo efmernog performansa na ulici, već da ulazi u vrtlog digitalnog
prostora gde slike postaju sredstvo brze političke komunikacije. U tom smislu,
pitanje da li će i ovaj snimak ostati samo još jedan trenutak koji je prošao
nezapaženo, ili će podstaći dublju debatu, zavisi od toga kako će ga društvo
pročitati.
Izazivanje granica: umetnost kao politički akt
Ne možemo zanemariti ni umetnički aspekt protesta. Ovakve
slike imaju dugu tradiciju u umetničkim pokretima, od dadaizma do savremenih
političkih performansa. Umetnici su odavno shvatili da je šok taktika kojom se
razbijaju uobičajene percepcije stvarnosti. Da li je u pitanje umetnički
performans ili politička poruka, možda je lažna dilema – jer u trenutku kada
umetnost izaziva vlast, postaje politički akt.
Zaključak: Otvoreni dijalog ili slepa
polarizacija?
Ova fotografija, u svojoj jednostavnosti, može da pokrene
mnoge interpretacije. Svako ko je vidi može izneti sopstveno tumačenje, obojeno
političkim uverenjima, društvenim iskustvom i ličnim stavovima. Da li ona
kritikuje ili prihvata Evropsku uniju, da li osporava vlast u Srbiji,
konzervativne društvene norme ili sve to istovremeno? Ili je u pitanje obična
slučajnost?
Zato na kraju ponovo treba opisati scenu. Ispred
Ministarstva kulture Republike Srbije tokom plenuma (protesta) umetnika i radnika u kulturi koji su
podržali studentske proteste (3. februar 2025), žena od oko 50 godina starosti postavila je
provokativan kolorni plakat. Na njemu je prikazano mlado žensko telo, od kolena
pa do grudi, s tim da se blago pojavljuje bradavica na jednoj dojci, dok je
druga skrivena. Glava nije vidljiva. Telo nije potpuno nago, jer devojka koja je
raširila noge nosi gaćice plave boje sa zvezdicama Evropske unije, baš na „venerinom
bregu”. Snimak nije vulgaran, ali poseduje erotsku privlačnost. Da li je
demokratski dopustiti sva tumačenja?


Коментари
Постави коментар